Interview: hoe klachten door gebrek aan smering voorkomen - igus Blog Belgien

Interview: hoe klachten door gebrek aan smering voorkomen

Kate Meerschaut | 11 August 2022

Vier vragen voor Uwe Sund, productmanager voor iglidur® Heavy-Duty Bearings

Voortijdige machinestoringen vormen grote problemen, niet alleen voor gebruikers. Voor fabrikanten staat het imago en dus de verkoop al snel op het spel. Dit maakt de situatie des te moeilijker bij schade door onvoldoende onderhoudswerkzaamheden. De “root cause eindgebruiker” stelt serviceafdelingen wereldwijd voor grote uitdagingen. Shell Lubricants deed een onderzoek onder machinebedieners in de internationale bouwsector; de helft van de respondenten rapporteerde frequente storingen door onvoldoende smering.

Tegelijkertijd gaf iets meer dan 30% aan dat regelmatige smering prioriteit kreeg. Hierdoor zoeken steeds meer productontwikkelaars naar manieren om het onderhoud van machines en voertuigen makkelijker en veiliger te maken. Als branche-expert en productmanager voor heavy-duty lagers bij igus GmbH gaat Uwe Sund deze uitdagingen dagelijks aan in samenwerking met fabrikanten van machines en voertuigen voor landbouw, bouw en bosbouw.

Uwe Sund, product manager voor iglidur® heavy-duty bearings

Interview met Uwe Sund

Meneer Sund, kunt u de discussies over smering beschrijven? Met wie spreek je?

Ik praat meestal met productmanagers en ontwikkelingsingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de betrokken constructies – van hydraulische verbindingen of graafbakken tot hoogwerkers op tractoren.

Soms gaat het bij deze discussies om meer exotische zaken, zoals kraangieken op montageschepen op zee. Veel voorkomende onderwerpen zijn bijv.

  • Hoe vaak moeten de lagers gesmeerd worden?
  • Wat gebeurt er als klanten zich niet aan deze intervallen houden?
  • Wat gebeurt er dan? Hoe gaan hun klanten hiermee om?
Vaak verwaarloosd: regelmatige smering van lagerpunten.

Belanden deze gevallen als klachten bij de serviceafdeling, die leiden tot het bezoek van een monteur?

Juist. Klachten komen binnen bij de serviceafdeling. De servicemonteur rijdt weg en bekijkt alles. En dan begint het oplossen van problemen.

Troubleshooting?

Precies. Het gaat er immers niet alleen om de beschadigde onderdelen zo snel mogelijk te vervangen. Het gaat ook om grondoorzaken en uiteindelijk gewoon om aansprakelijkheidskwesties. Wie moet betalen? Wanneer de servicemonteur de onderdelen onderzoekt en vervangt, worden vaak alle lagers voorbeeldig gesmeerd met vet. Desalniettemin is de lagerpen volledig versleten of zijn de loopvlakken van de metalen lagers ernstig beschadigd doordat de lagerpunten niet regelmatig zijn gesmeerd.

Als dan de lagerpen moet worden vervangen en in het ergste geval de halve wereld moet worden opgestuurd, komt daar veel geld en tijd bij kijken. De oorzaken zijn vaak simpelweg een gebrek aan of onjuiste smering door de gebruiker. Dit is echter vaak erg moeilijk te bewijzen.

En zelfs als het kan: de gebruiker heeft de machine allang aangevinkt als onbetrouwbaar of onderhoudsintensief. En de inkoper of expediteur gaat op zoek naar een onderhoudsarm alternatief.

Dat is precies het probleem. Verkoop- en marketingafdelingen worden vervolgens betrokken bij de serviceafdeling van de fabrikant. “Het zijn goede klanten. We kunnen het risico niet lopen ze te beledigen. We zouden met deze kwestie plichtsgetrouw moeten zijn.” Hier verschijnen product- en ontwikkelingsmanagers op het toneel. Er moet een oplossing worden gevonden om de buitensporige servicekosten te verlagen en – in de eerste plaats natuurlijk – om de klanttevredenheid en het concurrentievermogen te vergroten.

Heeft u vragen over deze topic of wenst u een gratis sample doos te ontvangen?
Neem met ons contact op!


En dan ben je ter plaatse? Waarom?

Onze glijlageroplossingen kunnen vaak uitkomst bieden. Ze hebben geen smering nodig omdat onze kunststof glijlagers al vaste smeermiddelen bevatten. Hoewel continue smering de bescherming tegen vuil en stof verbetert, evenals de corrosiebescherming van de rest van het lagerpunt, zullen de lagers nooit falen door onvoldoende smering of de lagerpennen beschadigen. Onze glijlagers kennen de term gebrek aan smering simpelweg niet. Zo kunnen kosten voor klachten worden bespaard – om nog maar te zwijgen van het feit dat fabrikanten een echt concurrentievoordeel behalen door machines die gemakkelijker schoon te maken zijn.

Dank u, Mr Sund!

Graag gedaan.


Dit interview werd afgenomen door Lars Butenschön, Product Marketing Manager iglidur®

Comment on this article

Please write a comment.

Your comment will be moderated by an admin before activation.




Article keywords:

Newsletter:

Choose a topic now